چت روم همسریابی ابوذر و بلال حبشی در عربستان رو نمایی شدند. سرویس خبری همسریابی عربستان سعودی طی یک خبر اعلام کرد سرویس همسریابی بلال حبشی با کمک ابوذر ابن مشکوف راه اندازی شد.
سوال: آیا جایز نبودن به معنای حرام بودن است؟
احکام شرعی همسریابی به دو قسم تکلیفی و وضعی، تقسیم می شوند.
احکام تکلیفی، احکامی است که ابتداءً و مستقیماً به اعمال و کارهای افراد مکلف تعلق می گیرد که عبارتند از: وجوب، حرمت، استحباب، کراهت و جواز (اباحه).
احکام وضعی همسریابی ، احکامی است که ابتداءً و مستقیماً به اعمال و کارهای افراد مکلف تعلق نمی گیرد بلکه این حکم موجب و منشأ احکام تکلیفی می شود و آن احکام تکلیفی مستقیماً به اعمال و کارهای افراد مکلف تعلق می گیرند؛ مثل: مالکیت، زوجیت(همسری)، ضمانت و...که مثلا زوجیت علت حکم تکلیفی وجوب نفقه و... می شود و همینطور سایر احکام وضعی دیگر.
با این توضیح اگر جایز نبودن (عدم جواز) در احکام تکلیفی استعمال شود مراد همان حرمت و حرام بودن است. اما اگر در رابطه با احکام وضعی استعمال شود معنای آن عدم صحت و عدم ترتب آثار آن عمل است مثلا اگر گفته شد زوجیت مرد با دو خواهر هم زمان جایز نیست به این معنی است که چنین زوجیتی صحیح نیست و آثار زوجیت مثل حلال بودن تمتع های جنسی و وجوب نفقه و... بر آن مترتب نمی شود.
پی نوشتها:
(1) توضیح المسائل همسر یابی (المحشى للإمام الخمینی)، ج1، ص 27، س 3.
(2) توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج1، ص 34، س 48.
(3)این دو واژه، اسم تفضیل از ماده علم است و بیشترین کاربرد این اصطلاح در در سایت همسریابی است که مرجع تقلید در مسئلهای احتیاط واجب کرده است و مقصود آن است که مقلد میتواند به فتوای مجتهد دیگری ـ که علمش از مرجع خودش کمتر و از مراجع دیگر بیشتر باشد ـ عمل کند و اگر مرجع دوم نیز در همان مسئله قائل به احتیاط واجب بود، باز میتواند به مرجع سومی ـ که علمش از مرجع دوم کمتر و از مراجع دیگر بیشتر باشد ـ رجوع کند.